Krunidba kralja Tomislava: Glazbeno-scenska legenda obilježava 1100 godina hrvatskog kraljevstva u Tomislavgradu

Podjeli

Kralj Tomislav zauzima jedinstveno mjesto u kolektivnoj memoriji Hrvata kao prvi vladar koji je, prema tradiciji, 925. okrunjen na Duvanjskom polju i time označio početak hrvatskoga kraljevstva. Iako se u historiografiji raspravlja o točnom mjestu krunidbe, nitko ne dovodi u pitanje Tomislavovu povijesnu ulogu: snažnom je vojnom silom branio granice od Drave do Bosne, odbio napade Mađara i Bugara te hrvatsko kneževstvo uzdigao na razinu međunarodno priznate kraljevine. Upravo je zato njegovo ime kroz stoljeća postalo simbol slobode, državotvornosti i nacionalnoga identiteta – motiv koji su rado preuzimali pisci, slikari i skladatelji.

Ove, 2025. godine, obilježava se 1100. obljetnica hrvatskoga kraljevstva, a središnji slavljenički događaj u Bosni i Hercegovini jest praizvedba glazbeno-scenske legende „Krunidba kralja Tomislava“ Darka Domitrovića i Mire Gavrana, 28. lipnja u Bazilici sv. Nikole Tavelića u Tomislavgradu. Nositelj projekta je Vijeće Matice hrvatske u Bosni i Hercegovini, a visoki su pokrovitelji predsjednici Hrvatskog sabora i Hrvatskog narodnog sabora BiH. Izvedbeni dio projekta nose renomirane umjetničke institucije s obje strane granice, Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru i Simfonijski orkestar Mostar te Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu. Partner projekta je Kulturno-informativni centar Tomislavgrad. O ovoj temi razgovarali smo s autorom aranžmana i dirigentom Igorom Tatarevićem.
U praizvedbi sudjeluje više od 90 izvođača na sceni, a projekt zajednički potpisuju tri vrhunske umjetničke institucije — HNK Zagreb, HNK Mostar i Simfonijski orkestar Mostar — stvarajući izniman umjetnički događaj

Maestro Tatareviću, povod našega razgovora je praizvedba glazbeno-scenske legende „Krunidbe kralja Tomislava“ u Tomislavgradu. Kako je uopće nastalo ovo djelo?

Tatarević: Djelo je rođeno iz želje da se dostojno obilježi 1100. obljetnica krunjenja prvoga hrvatskog kralja. Renomirani dvojac — skladatelj Darko Domitrović i libretist Miro Gavran — poigrao se granicama žanra i stvorio glazbeno-scensku legendu koja nije ni čista opera, ni oratorij, niti kantata, ali od svake vrste posuđuje ono najatraktivnije i dramaturški najpotentnije.

Zašto baš naziv glazbeno-scenska legenda?

Tatarević: Termin najtočnije opisuje dvostruku narav djela: s jedne strane riječ je o koncertnoj partituru od dvanaest stavaka, a s druge o scenskom spektaklu utemeljenom na povijesnoj legendi o krunidbi kralja Tomislava. Publika će u istoj večeri čuti raskošne zborske blokove, virtuozne solističke arije, naraciju nalik Bachovu evanđelistu, pa i broadwayski „štih“ u nekim harmonijskim progresijama.

Djelo se sastoji od dvanaest cjelina. Možete li izdvojiti trenutke koji najjače „nose“ glazbenu priču?

Tatarević: Prolog otvara praizvedbu ritualnim zborskim vapajem izmučenog puka. Treći stavak odnosno „Libera me, Domine“ Tomislavova je tiha posveta poginulim suborcima; nježni klavir i harfa čine intiman kontrapunkt muškome zboru. Stavci „Sjetva“ i „Žetva“ prikazuju težački ritam života — obučen u punktirane, zlatom obojene gudačke linije i blistave limene puhače. Duet Jelene i Tomislava u stavku „U tebi nađoh mir“ prerasta od ljubavne minijature u svojevrsnu nacionalnu himnu. Stavak „Pismo 2“ donosi dramatični trenutak kada rimski glasnik objavljuje papino odobrenje krunidbe, a finale „Krunidba“ kulminira zborskim usklikom „Imamo kralja!“, orkestralnim tutnjavama timpana i svečanim fanfarama.

Koliko je zahtjevna orkestracija i tko se sve našao u orkestru?

Tatarević: Naš orkestar kombinira standardni simfonijski sastav s dodatkom klavira, orgulja, harfe i čeleste. Imamo parove flauta, oboa, klarineta i fagota, zatim četiri roga, dvije trube, tri trombona, timpane i bogat udaraljkaški set. U projekt je uključeno više od devedeset glazbenika — članovi Simfonijskog orkestra Mostar i kolege iz drugih krajeva BiH, Hrvatske, Slovenije, Srbije i Crne Gore te Zbor HNK Mostar.

Često se naglašava simbolika mjesta izvedbe. Zašto je Bazilika sv. Nikole Tavelića u Tomislavgradu od tolikog značaja?

Tatarević: Prema legendi, kralj Tomislav okrunjen je upravo na tom podneblju, pa praizvedba u Bazilici sv. Nikole Tavelića dobiva sloj autentičnosti koji se ne može preslikati na nijednu koncertnu dvoranu. Uz to, zidovi bazilike već stoljeće čuvaju priču o stotinama godina stare krune – kamen temeljac za baziliku postavljen je 1925. godine upravo za vrijeme obilježavanja 1000 godina hrvatske krune. Sada će uz glazbu ta priča prodisati punim plućima.

Imate i impresivnu pjevačku postavu. Koga ćemo slušati?

Tatarević: Pjevačka postava je iz HNK Zagreb. Tenor Roko Radovan utjelovit će kralja Tomislava, sopranistica Josipa Bilić Kneginju Jelenu, a bas-bariton Siniša Štork biskupa Grgura. Zbor HNK Mostar vodi maestra Katja Krolo-Šarac, a naratorske dionice povjerili smo glumcima HNK Mostar, Robertu Peharu, Ivi Krešiću, Nikolini Marić i Mireli Kordić.

Kakva su Vaša očekivanja od publike i same budućnosti djela?

Tatarević: Želja nam je da se publika istovremeno emotivno poveže s povijesnom pričom i uživa u modernoj glazbenoj avanturi. Nadam se da će „Krunidba kralja Tomislava“ postati repertoarno djelo koje će živjeti i izvan okvira velikih obljetnica.

Na kraju, kome zahvaliti što je projekt stigao do praizvedbe?

Tatarević: U organizacijskom dijelu najveće zasluge idu Vijeću Matice hrvatske u BiH, kao nositelju projekta te Hrvatskom narodnom kazalištu u Mostaru, kao izvršnom producentu. U umjetničkom dijelu, naravno, prije svega autorskom timu — Miri Gavranu, Darku Domitroviću i redatelju Robertu Raponji te voditeljici Zbora HNK Mostar Katji Krolo-Šarac. Tu su još i kostimografkinja Jasmina Pacek i koreografkinja Sanela Janković. No bez logističke i umjetničke potpore HNK Zagreb, suradnje Simfonijskog orkestra Mostar, partnerstva s Kulturno-informativnim centrom Tomislavgrad te podrške brojnih pokrovitelja, ovakav pothvat bio bi nemoguć. Od srca zahvaljujem svima.

Podjeli
-Sponzorirano-
ads image

Najčitanije ovaj tjedan

OTVOREN JE NATJEČAJ, DONOSIMO DETALJE: Prijave za smještaj u Studentski centar Mostar za studente starijih godina – akademska 2025./2026. godina

Studentski centar Sveučilišta u Mostaru počeo je sa pripremama za iduću akademsku godinu. Od 16. lipnja otvoren je Natječaj za prijem studenata starijih...

Stigli na Thompsona iz Ljubuškog pa podijelili video od kojeg su se mnogi naježili

Objava je oduševila dio gledatelja, pogledajte prizore zbog kojih su se naježili.Na stranici Imocki crnjaci osvanuo je video uz status: “Od sinoć i...

SKB Mostar: Tri slučaja ugriza zmije otrovnica

U Sveučilišnoj kliničkoj bolnici (SKB) Mostar ove sezone registrirana su tri slučaja hospitalizacije zbog ugriza zmije otrovnice. Pacijenti su zaprimljeni s kliničkim simptomima...

VIDEO: Navijači Zrinjskog krenuli u San Marino: Putujemo 3 sata i još smo u Hercegovini

Nogometna groznica počinje se osjećati u Mostaru. Zrinjski će svoj europski pohod ove godine započeti u San Marinu. Danas je na mrežnim stranicama...

Sudar motocikla i automobila kod Mostara: Kilometarske kolone u oba pravca. Dvije osobe ozlijeđene

U nedjelju, 6. srpnja, na magistralnoj cesti M-17, u mjestu Željuša došlo je do prometne nesreće, potvrđeno je za portal Radiosarajevo.ba. Kako BIHAMK...

Slični članci

16. godina od smrti Tonija Pehara

Danas, 8. srpnja, navršava šesnaest godina kako je sa životne i teatarske...

Prvi javni koncert polaznika Napretkova tečaja pjevanja i klavira protekao u vedroj, poticajnoj i emotivnoj atmosferi

Prvi koncert polaznika tečaja pjevanja i klavira, koji je od veljače do...

Književnik Pero Pavlović dobitnik nagrade za francusko-hrvatsku književnu suradnju

Neumski književnik i akademik Pero Pavlović dobitnik je nagrade za francusko-hrvatsku književnu...

U Tomislavgradu upriličena glazbeno-scenska legenda ‘Krunidba kralja Tomislava’

U Bazilici sv. Nikole Tavelića u Tomislavgradu u subotu navečer upriličena je...