Ograničenje boravka profesionalnih vozača iz BiH u EU izazvat će nesagledive posljedice ne samo za bh. transportni sektor, već i za građane, jer se očekuje da će poskupjeti sve što nam dolazi iz europskih zemalja.
Meso, mlijeko, slatkiši, ulje, kava, odjeća te obuća, samo su neki od artikala kojih su prepuni trgovački centri, a stigli su iz europskih zemalja.
Sve će to, po svemu sudeći, poskupjeti, jer će, kako su procijenili bh. prijevoznici, cijenu transporta prema BiH morati podići u značajnom postotku, odnosno do 25 posto.
Poanta je u tome što je Europska komisija donijela odluku da ograniči boravak profesionalnih vozača iz BiH u EU na 90 dana unutar 180 dana, zbog čega su se domaća prijevoznička poduzeća našla u velikim problemima.
Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika za međunarodni i unutarnji prijevoz Republike Srpske, kaže da će ova okolnost uzrokovati ogroman odljev profesionalnih vozača, jer ih je nemoguće zadržati po principu da 90 dana rade, a 90 dana budu kod kuće.
“Druga stvar, povećat će se troškovi transporta i teško da će bilo koji komitent to prihvatiti. Mi smo se već nekoliko puta obraćali nadležnim institucijama. Međutim, rezultata nema i ništa se ne može učiniti. Uz sve ove probleme koje smo imali, ovo je jedan dodatni, koji je zaista više nego katastrofalan”, rekao je Grbić za Nezavisne.
I laicima je jasno – skuplji prijevoz robe iz EU prouzročit će i povećanje cijena te robe u prodaji u BiH.
“Mi ćemo biti primorani cijenu prijevoza povećati za čak 20 do 25 posto. Ako se povećava cijena prijevoza, to znači i poskupljenje robe. O svemu ovome trebalo je voditi računa mnogo ranije”, istaknuo je Grbić za “Nezavisne novine”.
Da će doći do poskupljenja robe koja nam stiže iz zemalja EU, potvrđuje i Emir Horozović, zamjenik predsjednika Odbora Udruge međunarodnih cestovnih prijevoznika tereta Vanjskotrgovinske komore BiH.
“U suštini, EU kroji pravila. Gledajte, možda je ovdje cilj da mi ostanemo bez vozača. Ali, prema mom mišljenju, glavni problem su naši političari, jer u posljednjih 10 godina nisu ništa učinili. Da su imali malo više volje da se dogovore, mi bismo već bili u EU i ništa od ovoga nam ne bi trebalo. Bili bismo jedinstveno tržište i radili bismo bez problema”, naglašava Horozović.
I on kaže da neće ispaštati samo prijevoznici, već i građani BiH.
“Slijedi nestašica određene robe, a sve ovo će utjecati i na cijenu robe koju uvozimo iz EU. A većinu robe uvozimo iz EU”, ističe Horozović za “Nezavisne novine”.
Delegat u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH Džemal Smajić prozvao je ministre prometa i komunikacija BiH Edina Fortu i vanjskih poslova Elmedina Konakovića, koji, kako je naveo, hitno trebaju rješavati probleme vozača kamiona.
“Predstavnici 47.000 vozača kamiona iz BiH, koji snabdijevaju BiH s 93 posto sve robe koja se koristi u našoj zemlji, već dugo zahtijevaju da se sastanu s ministrima Fortom i Konakovićem, ali nisu dobili tu priliku”, naveo je Smajić.
I on najavljuje – ne bude li rješenja, poskupljuje transport, a ceh ćemo na kraju platiti svi mi.
“Građani moraju znati da će, ako se ne riješe problemi u području transporta, usluge prijevoza poskupjeti za 26 posto, što će na kraju platiti građani. Ministri Forto i Konaković moraju iskoristiti sve raspoložive mehanizme, razgovarati s predstavnicima Europske unije kako bi se došlo do brzih i učinkovitih rješenja koja bi zaustavila iseljavanje ljudi koji se bave ovim važnim poslom”, naveo je Smajić.
Udruga poslodavaca FBiH je, podsjetimo, ranije Delegaciji EU u BiH uputila dopis u kojem su tražili izuzeće profesionalnih vozača iz odredbi ograničenog boravka u zemljama EU.
“Problem boravka vozača na teritoriju EU, s obzirom na propise o radu vozača, multiplicira se iz razloga što vozači moraju praviti zakonom predviđene pauze, te se na taj način dodatno produžuje njihov boravak na teritoriju EU. U stvarnosti, da bi kompanija mogla obavljati međunarodni prijevoz robe ili putnika, morala bi zaposliti dvostruko veći broj vozača na isti broj vozila, jer bi jedan vozač praktično bio na poslu, dok bi drugi vozač bio u BiH i čekao povratak kamiona ili autobusa kako bi nastavio s radom. Napominjemo da ovo nije ekonomski održivo i funkcionalno”, istaknuli su tada iz Udruge poslodavaca FBiH.
Podsjećamo, još u lipnju je Vijeće ministara BiH zadužilo nadležna ministarstva da s nadležnim tijelima Europske unije poduzmu aktivnosti u cilju izuzimanja vozača iz BiH iz ograničenja boravka na teritoriju Europske unije.