Krunidba kralja Tomislava: Glazbeno-scenska legenda obilježava 1100 godina hrvatskog kraljevstva u Tomislavgradu

Podjeli

Kralj Tomislav zauzima jedinstveno mjesto u kolektivnoj memoriji Hrvata kao prvi vladar koji je, prema tradiciji, 925. okrunjen na Duvanjskom polju i time označio početak hrvatskoga kraljevstva. Iako se u historiografiji raspravlja o točnom mjestu krunidbe, nitko ne dovodi u pitanje Tomislavovu povijesnu ulogu: snažnom je vojnom silom branio granice od Drave do Bosne, odbio napade Mađara i Bugara te hrvatsko kneževstvo uzdigao na razinu međunarodno priznate kraljevine. Upravo je zato njegovo ime kroz stoljeća postalo simbol slobode, državotvornosti i nacionalnoga identiteta – motiv koji su rado preuzimali pisci, slikari i skladatelji.

Ove, 2025. godine, obilježava se 1100. obljetnica hrvatskoga kraljevstva, a središnji slavljenički događaj u Bosni i Hercegovini jest praizvedba glazbeno-scenske legende „Krunidba kralja Tomislava“ Darka Domitrovića i Mire Gavrana, 28. lipnja u Bazilici sv. Nikole Tavelića u Tomislavgradu. Nositelj projekta je Vijeće Matice hrvatske u Bosni i Hercegovini, a visoki su pokrovitelji predsjednici Hrvatskog sabora i Hrvatskog narodnog sabora BiH. Izvedbeni dio projekta nose renomirane umjetničke institucije s obje strane granice, Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru i Simfonijski orkestar Mostar te Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu. Partner projekta je Kulturno-informativni centar Tomislavgrad. O ovoj temi razgovarali smo s autorom aranžmana i dirigentom Igorom Tatarevićem.
U praizvedbi sudjeluje više od 90 izvođača na sceni, a projekt zajednički potpisuju tri vrhunske umjetničke institucije — HNK Zagreb, HNK Mostar i Simfonijski orkestar Mostar — stvarajući izniman umjetnički događaj

Maestro Tatareviću, povod našega razgovora je praizvedba glazbeno-scenske legende „Krunidbe kralja Tomislava“ u Tomislavgradu. Kako je uopće nastalo ovo djelo?

Tatarević: Djelo je rođeno iz želje da se dostojno obilježi 1100. obljetnica krunjenja prvoga hrvatskog kralja. Renomirani dvojac — skladatelj Darko Domitrović i libretist Miro Gavran — poigrao se granicama žanra i stvorio glazbeno-scensku legendu koja nije ni čista opera, ni oratorij, niti kantata, ali od svake vrste posuđuje ono najatraktivnije i dramaturški najpotentnije.

Zašto baš naziv glazbeno-scenska legenda?

Tatarević: Termin najtočnije opisuje dvostruku narav djela: s jedne strane riječ je o koncertnoj partituru od dvanaest stavaka, a s druge o scenskom spektaklu utemeljenom na povijesnoj legendi o krunidbi kralja Tomislava. Publika će u istoj večeri čuti raskošne zborske blokove, virtuozne solističke arije, naraciju nalik Bachovu evanđelistu, pa i broadwayski „štih“ u nekim harmonijskim progresijama.

Djelo se sastoji od dvanaest cjelina. Možete li izdvojiti trenutke koji najjače „nose“ glazbenu priču?

Tatarević: Prolog otvara praizvedbu ritualnim zborskim vapajem izmučenog puka. Treći stavak odnosno „Libera me, Domine“ Tomislavova je tiha posveta poginulim suborcima; nježni klavir i harfa čine intiman kontrapunkt muškome zboru. Stavci „Sjetva“ i „Žetva“ prikazuju težački ritam života — obučen u punktirane, zlatom obojene gudačke linije i blistave limene puhače. Duet Jelene i Tomislava u stavku „U tebi nađoh mir“ prerasta od ljubavne minijature u svojevrsnu nacionalnu himnu. Stavak „Pismo 2“ donosi dramatični trenutak kada rimski glasnik objavljuje papino odobrenje krunidbe, a finale „Krunidba“ kulminira zborskim usklikom „Imamo kralja!“, orkestralnim tutnjavama timpana i svečanim fanfarama.

Koliko je zahtjevna orkestracija i tko se sve našao u orkestru?

Tatarević: Naš orkestar kombinira standardni simfonijski sastav s dodatkom klavira, orgulja, harfe i čeleste. Imamo parove flauta, oboa, klarineta i fagota, zatim četiri roga, dvije trube, tri trombona, timpane i bogat udaraljkaški set. U projekt je uključeno više od devedeset glazbenika — članovi Simfonijskog orkestra Mostar i kolege iz drugih krajeva BiH, Hrvatske, Slovenije, Srbije i Crne Gore te Zbor HNK Mostar.

Često se naglašava simbolika mjesta izvedbe. Zašto je Bazilika sv. Nikole Tavelića u Tomislavgradu od tolikog značaja?

Tatarević: Prema legendi, kralj Tomislav okrunjen je upravo na tom podneblju, pa praizvedba u Bazilici sv. Nikole Tavelića dobiva sloj autentičnosti koji se ne može preslikati na nijednu koncertnu dvoranu. Uz to, zidovi bazilike već stoljeće čuvaju priču o stotinama godina stare krune – kamen temeljac za baziliku postavljen je 1925. godine upravo za vrijeme obilježavanja 1000 godina hrvatske krune. Sada će uz glazbu ta priča prodisati punim plućima.

Imate i impresivnu pjevačku postavu. Koga ćemo slušati?

Tatarević: Pjevačka postava je iz HNK Zagreb. Tenor Roko Radovan utjelovit će kralja Tomislava, sopranistica Josipa Bilić Kneginju Jelenu, a bas-bariton Siniša Štork biskupa Grgura. Zbor HNK Mostar vodi maestra Katja Krolo-Šarac, a naratorske dionice povjerili smo glumcima HNK Mostar, Robertu Peharu, Ivi Krešiću, Nikolini Marić i Mireli Kordić.

Kakva su Vaša očekivanja od publike i same budućnosti djela?

Tatarević: Želja nam je da se publika istovremeno emotivno poveže s povijesnom pričom i uživa u modernoj glazbenoj avanturi. Nadam se da će „Krunidba kralja Tomislava“ postati repertoarno djelo koje će živjeti i izvan okvira velikih obljetnica.

Na kraju, kome zahvaliti što je projekt stigao do praizvedbe?

Tatarević: U organizacijskom dijelu najveće zasluge idu Vijeću Matice hrvatske u BiH, kao nositelju projekta te Hrvatskom narodnom kazalištu u Mostaru, kao izvršnom producentu. U umjetničkom dijelu, naravno, prije svega autorskom timu — Miri Gavranu, Darku Domitroviću i redatelju Robertu Raponji te voditeljici Zbora HNK Mostar Katji Krolo-Šarac. Tu su još i kostimografkinja Jasmina Pacek i koreografkinja Sanela Janković. No bez logističke i umjetničke potpore HNK Zagreb, suradnje Simfonijskog orkestra Mostar, partnerstva s Kulturno-informativnim centrom Tomislavgrad te podrške brojnih pokrovitelja, ovakav pothvat bio bi nemoguć. Od srca zahvaljujem svima.

Podjeli
-Sponzorirano-
ads image

Najčitanije ovaj tjedan

LIDL stiže u još jedan grad u Hercegovini, raspisan natječaj za radnike

Njemački trgovački lanac Lidl nastavlja snažno širiti svoju prisutnost u Bosni i Hercegovini. Očito je da se tempo priprema ubrzava iz mjeseca u...

PODIGNUTA OPTUŽNICA: Vican Jerko iz Posušja osumnjičen da je vodio grupu koja je trgovala sa 300 tona duhana, evo tko je još s njim optužen

Tužiteljstvo Bosne i Hercegovine podiglo je optužnicu protiv deset osoba koje se terete da su postale članovi organizirane skupine, uključene u ilegalnu trgovinu...

PARALELNI SVEMIR RISTOVSKOG: Suci nam ne daju da igramo nogomet, Sarajevo i Željezničar su najveći klubovi u BiH

Bivši dinamovac Stefan Ristovski (33) koji je zagrebačku adresu zamijenio onom u Sarajevu gdje trenutačno igra, gostovao je u podcastu “Igrač utakmice” i...

Balkanac otkrio kako se zaista živi u Njemačkoj: Rekli su mi da me pare čekaju na drveću, kad tamo…

Mnogi ljudi s Balkana, u potrazi za boljim životom, odlučili su se preseliti u Njemačku. Međutim, za mnoge se pokaže da život tamo...

Oglasio se otac ubojice iz Mostara, evo što kaže

Avdo Kalajdžić, otac ubojice Anisa Kalajdžića dao je izjavu za Republiku nakon što je njegov sin ubio u Mostaru djevojlu Aldinu Jahić. -Moja...

Slični članci

Dodijeljene nagrade za najbolji povijesni roman na manifestaciji ‘Kraljevstvo riječi’

Miro Gavran, Ludwig Bauer i Božidar Prosenjak dobitnici su nagrada za najbolje...

Počinju Dani očuvanja nematerijalne kulturne baštine ŽZH: Radionice, konferencija i Susret zborova

U Širokom Brijegu danas počinju Dani očuvanja nematerijalne kulturne baštine Županije Zapadnohercegovačke,...

Mostar: Okrugli stol ‘Hrvatski identitet: od tradicije do suvremenosti’

Hrvatsko katoličko sveučilište (HKS) Zagreb i Hrvatsko kulturno društvo (HKD) Napredak, Glavna...

Otvorena izložba posvećena fra Anđelu Kaiću u Livnu

U Franjevačkom samostanu i galeriji Gorica u Livnu u četvrtak je otvorena...