Zrak iznad Bosne i Hercegovine suočen je s ozbiljnom krizom. Zbog duga prema slovenskoj tvrtki Viaduct, sigurnost zračnog prometa u zemlji dovedena je u pitanje – upozorili su gosti emisije Novi dan na televiziji N1. O situaciji su govorili Vinko Malnar, predsjednik Sindikata kontrolora letenja u BiH, i Zoran Mikulić, predsjednik Sindikata Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA).
Kako je ranije priopćeno, Agencija BHANSA suočava se s teškom financijskom krizom, nakon što je Eurocontrol, temeljem odluke belgijskog suda, blokirao sredstva koja su Agenciji trebala biti isplaćena za upravljanje zračnim prostorom Bosne i Hercegovine.
Uzrok problema: arbitražna presuda iz 2022. godine
Blokada je posljedica arbitražne presude iz 2022. u korist tvrtke Viaduct, koja nije izravno povezana s poslovanjem BHANSA-e, ali posljedice osjeća upravo ova agencija. Dug se iz dana u dan povećava zbog kamata, dok Vijeće ministara BiH ne uspijeva riješiti problem, kako ističu iz Sindikata, zbog višemjesečnih opstrukcija iz Republike Srpske.
– Sigurnost je ugrožena jer su ugrožena osnovna radnička prava. Kontrolori letenja moraju raditi pod punom koncentracijom, a u uvjetima nesigurnosti i prijetnje smanjenja plaća, ta koncentracija pada. Političke kalkulacije prelijevaju se preko naših leđa i to nije u redu – poručio je Vinko Malnar.
Tri ponuđena rješenja – a već se smanjuju plaće
Zoran Mikulić ističe da je uprava BHANSA-e odmah reagirala i upoznala sindikate sa scenarijima mogućeg razvoja krize. Kao potencijalna rješenja predloženi su: izravna isplata duga, podizanje kredita ili – smanjenje plaća.
– Nažalost, upravo to treće rješenje već se provodi. Tijekom ožujka primili smo plaće umanjene za 20 posto – rekao je Mikulić.
Malnar napominje kako su zaposlenici obaviješteni putem e-maila da su im plaće smanjene, te ističe da BHANSA kao neprofitna, samofinancirajuća agencija nema prihoda te da bi prema zakonu institucije trebale osigurati financiranje u slučaju blokade.
– Mi radnici snosimo posljedice, a političari koji primaju plaće iz proračuna ne osjećaju nikakve rezove – dodao je Malnar.
Zaposleni strahuju od otkaza, u planu i štrajk
Mikulić upozorava da je sadašnja kriza specifična jer se događa usprkos povećanju prometa. Plaće su smanjene svim zaposlenima, od kontrolora do tehničkog osoblja. Smatra da bi se problem trebao riješiti podizanjem kredita, no trenutna financijska situacija to onemogućava.
– Ne prihvaćamo smanjenje osnovice plaća. Razmatra se i mogućnost štrajka. BiH već duguje više od dvije milijarde konvertibilnih maraka na raznim arbitražnim sudovima. I ako se ovaj slučaj riješi, mogu se pojaviti nove tužbe. Zaposleni strahuju i od otkaza – istaknuli su Mikulić i Malnar.
Najavljen je i sastanak sa zamjenikom ministra financija BiH s ciljem pronalaska najbržeg i najučinkovitijeg rješenja.
– Svi peru ruke i tvrde da nisu odgovorni. Novac postoji, ali se ne raspodjeljuje i ne znamo zašto – rekao je Mikulić.
“U zrakoplovstvu nema mjesta za pogreške”
Malnar je najavio da se razmatra pravna mogućnost štrajka.
– Ako dođe do smanjenja osnovice, taj novac nikada više nećemo vidjeti. U našem poslu nema mjesta za greške, lanac mora savršeno funkcionirati. Mi nismo roboti, postoji rizik da misli odlutaju. Tražimo samo da se očuvaju naša stečena prava, zajamčena zakonom. Političari neka riješe problem koji mi nismo stvorili – poručio je.
– Prijeti kolaps sustava koji mora funkcionirati 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu. Ako sve stane, to će izazvati velika kašnjenja, ne samo u BiH, već i šire u Europi.