Zračne luke u Federaciji BiH dobivaju novi život: Što to znači za ekonomiju i turizam?

Zračna luka Mostar
Zračna luka Mostar. Foto: Z.L.
Podjeli

Razvoj zračnog prometa odavno je prepoznat kao jedan od ključnih pokretača turizma, investicija i sveukupnog ekonomskog rasta. U kontekstu Bosne i Hercegovine, a posebno Federacije BiH, unapređenje zračnog prometa postaje pitanje strateškog ulaganja u budućnost regije. Brže i dostupnije veze s europskim i svjetskim destinacijama znače ne samo više turista, već i jačanje poslovne mobilnosti, bolju povezanost s dijasporom i privlačniji ambijent za strane investicije.

Vlada Federacije BiH je kroz budžet za 2025. godinu usvojila tri odluke kojima se u aviopromet investira ukupno 19,3 milijuna konvertibilnih maraka.

Najveći dio sredstava, 12 milijuna KM, usmjeren je ka JP “Aerodrom Bihać”, za izgradnju aerodromskog kompleksa i izradu potrebne planske dokumentacije. Uz to, ovo poduzeće dobiva i dodatnih 300.000 KM za pokrivanje tekućih troškova. Time se nastavlja višegodišnja podrška ovom projektu, koji se smatra ključnim za ravnomjerniji regionalni razvoj i otvaranje sjeverozapada zemlje prema tržištima EU.

Drugi dio sredstava, sedam milijuna KM, ima direktan efekt na ono što građani i turisti već sada mogu osjetiti: subvencioniranje postojećih i uspostavljanje novih aviolinija. Od ovog iznosa, Međunarodni aerodrom Sarajevo dobit će 3,01 milijun KM, aerodrom Mostar 2,03 milijuna KM, a aerodrom Tuzla 1,96 milijuna KM.

Pozitivni pokazatelji

Dobar primjer kako budžetska izdvajanja mogu brzo donijeti konkretne rezultate je sarajevski aerodrom. Pa tako, Međunarodni aerodrom Sarajevo je u prvoj polovini ove godine zabilježio povećanje broja putnika za čak 31 posto, dok je broj aviooperacija porastao za 23 posto u odnosu na isti period 2024. godine. Simbolično, milijuniti putnik dočekan je gotovo mjesec dana ranije nego prethodne godine, što jasno govori o rastućoj atraktivnosti Sarajeva kao regionalnog zračnog prometa čvorišta.

Direktor MAS-a, Sanin Remezić, ranije je za medije istakao da Sarajevo trenutno zauzima drugo mjesto među europskim srednjim aerodromima po rastu broja putnika prema podacima ACI EUROPE za prva četiri mjeseca 2025. godine.

Pozitivan trend zabilježen je i na aerodromu u Mostaru, gdje je u svibnju 2025. godine evidentirano 6.755 putnika, što je rast od 41,9 posto u odnosu na isti mjesec 2024. kada ih je bilo 4.759.

Ovakvim mjerama, kako poručuju iz Vlade Federacije BiH, šalje se jasna poruka da zračni promet nije prateći segment razvoja, već njegov stub.

Svaka nova aviolinija je direktna investicija u ekonomiju. Ovakva ulaganja nisu tu zbog forme, već zato što znamo da turizam, trgovina i strani kapital dolaze avionom. Federacija BiH mora biti dostupna, brza i povezana, jer to je osnova suvremenog razvoja – izjavio je premijer Nermin Nikšić.

Federalna ministrica prometa i komunikacija, Andrijana Katić, istakla je važnost odgovornog trošenja budžetskih sredstava.

Ne radi se samo o financijskoj pomoći aerodromima, već o strateškom partnerstvu koje mora donijeti konkretne rezultate. Svaka linija koju subvencioniramo treba imati pozitivan efekt, više turista, više potrošnje, više prihoda za lokalne zajednice – poručila je ministrica Katić.

Poseban potencijal, kako navode iz Ministarstva prometa i komunikacija, leži u aerodromima u Mostaru i Tuzli.

Mostarski aerodrom, s obzirom na blizinu Međugorja i bogato kulturno naslijeđe Hercegovine, postaje regionalno središte vjerskog i kulturnog turizma. Tuzla, sa svojom pozicijom i dugogodišnjim iskustvom u low-cost prometu, već igra važnu ulogu u povezivanju BiH s brojnim europskim gradovima. Bihać, kao budući aerodrom, mogao bi značajno ojačati turističku ponudu Unsko-sanskog kantona. Vidite, sve su to potencijali koje moramo i želimo iskoristiti – zaključila je Katić.

Osim toga, kako je zaključio Nikšić, iako se radi o subvencijama koje u kratkom roku mogu izgledati kao budžetski izdaci, u dugoročnom smislu one su investicije s višestrukim povratom.

Iako postoje pozitivni trendovi, budućnost razvoja aerodroma i zračnih linija u Federaciji BiH ostaje otvorena tema, a pravi učinak ovih investicija i subvencija tek treba da se jasno pokaže kroz naredne sezone.

Podjeli
-Sponzorirano-
ads image

Najčitanije ovaj tjedan

TUGA: Vreća kupusa košta kao jedna porcija bureka

Sezona kiseljenja kupusa je u punom jeku, a njegova cijena ove godine je čak tri puta niža nego prošle. Ovo sezonsko povrće dostupno...

Fakultet strojarstva, računarstva i elektrotehnike Sveučilišta u Mostaru kroz projekt Cybersecurity360 pruža tehničku i operativnu podršku institucijama i gospodarstvu

Stupanjem na snagu novog Zakona o zaštiti osobnih podataka, Bosna i Hercegovina ulazi u razdoblje potpunog usklađivanja s europskim standardima privatnosti i sigurnosti...

Vratila se najsmrtonosnija zarazna bolest, a ljudi misle da imaju COVID ili gripu

U Velikoj Britaniji izdano je upozorenje nakon što su podaci pokazali da slučajevi tuberkuloze (TBC) – koja je poznata kao najsmrtonosnija zarazna bolest...

Imenovani novi suci u Općinskom sudu u Mostaru

Visoko sudsko i tužiteljsko vijeće Bosne i Hercegovine (VSTV BiH) donijelo je na sjednici odluku o imenovanju nositelja pravosudnih dužnosti u Bosni i...

Studentima Sveučilišta u Mostaru uručeni certifikati za obuku o pristupačnoj komunikaciji

U prostorijama SUMIT-a u Kampusu Sveučilišta u Mostaru svečano su uručeni certifikati studentima koji su uspješno završili obuku o pristupačnoj komunikaciji i primjeni...

Slični članci

Dan otvorenih vrata Općinskog suda Čitluk

Općinski sud u Čitluku organizira “Dan otvorenih vrata” te će u srijedu,...

Mostar planira graditi stanove za mlade obitelji na gradskom zemljištu

Dok cijene nekretnina u Bosni i Hercegovini i regiji vrtoglavo rastu, grad...

Trump uvjerava da će Hamas biti “iskorijenjen” ako bude kršio primirje

Američki predsjednik Donald Trump rekao je u ponedjeljak da će Hamas biti...

Mostar: Policija pojačano kontrolirala promet – 77 vozila, 60 prekršaja

Tijekom pojačane kontrole prometa, provedene u noći 17/18 i 18/19. 10. 2025....