Ako sve bude išlo prema planu, građani Bosne i Hercegovine uskoro bi mogli odahnuti od brojnih komercijalnih poziva, koji su česti i mnogima dosadni, jer je u tijeku izrada registra “Ne zovi”.
Kako su potvrdili iz Regulatorne agencije za komunikacije Bosne i Hercegovine za “Nezavisne novine”, krajem 2024. godine u postupku javne nabave odabrane su tvrtke koje će preuzeti izradu i održavanje ovog registra te su s njima potpisali ugovor.
“Riječ je o tvrtkama ‘Euridika’ d.o.o. i ‘Net solutions’ d.o.o. Ova nabava obuhvaća izradu, nabavu licenci, instalaciju softverskih alata i njihovo održavanje”, naveli su.
Dodali su kako očekuju da će ugovorne obveze od strane odabranih izvođača biti realizirane u roku, odnosno 90 dana od dana potpisivanja ugovora, što se dogodilo posljednjeg dana 2024. godine.
“Uspostavljanje ovog registra bilo je jedan od planskih prioriteta Agencije u ranijem razdoblju, a njegova realizacija omogućit će zaštitu fizičkih i pravnih osoba u BiH koje ne žele primati komercijalne komunikacije”, objašnjavaju iz RAK-a za “Nezavisne novine”.
Iz Agencije podsjećaju da će inspekcijski nadzor nad ovim registrom provoditi nadležni inspektorat na državnoj razini, konkretno inspektori ministarstva nadležnog za informacijsko društvo, u skladu s odredbama Zakona o elektroničkom i poslovnom pravnom prometu.
Inicijativu i izradu registra pozitivno komentira Snežana Šešlija, izvršna direktorica Udruge građana “ToPeeR” Doboj, ističući kako će ovo biti iznimno značajno.
“Poznajem sigurno 150 pretplatnika koji će biti izuzetno zadovoljni jer se drugačije ne mogu riješiti neželjenih poziva. Neki su čak ulagali prigovore Regulatornoj agenciji za komunikacije BiH jer netko otkriva njihov broj telefona. Zaista, ovo je dobar potez. Mislim da je neophodan i potreban građanima, bez obzira na to koliko ne utječe na financijsko stanje, ali vrlo je neugodno kada se morate javljati na desetke poziva dnevno, ne znajući tko vas zove, i kada ne možete ‘skinuti s dnevnog reda’ osobu koja vas stalno zove. To je velika stvar”, rekla je Šešlija za “Nezavisne novine”.
Da je osnivanje registra “Ne zovi” iznimno korisno i pozitivno, smatra i Admir Arnautović, predsjednik Udruge potrošača Klub potrošača Srednje Bosne Travnik, koji je ranije za “Nezavisne novine” kazao da će uvođenje registra omogućiti velikom broju potrošača određeni stupanj zaštite od uznemiravanja i mogućih prijevara od strane nesavjesnih telemarketinških tvrtki, agencija, ali i pojedinaca.
“Mogućnost zlouporabe i dalje će postojati, ali vjerujemo u znatno manjoj mjeri, stoga potrošačima savjetujemo da i dalje budu vrlo oprezni pri sklapanju bilo kakvih ugovora ili davanju osobnih podataka putem telefona. Ako vam se nešto nudi telefonski i zvuči predobro da biste to propustili ili ne može pričekati nekoliko dana dok o tome ne razmislite, vjerojatno je riječ o prijevari”, rekao je za “Nezavisne novine”.
Istaknuo je i kako ovo udruženje gotovo svakodnevno zaprima pritužbe vezane uz telefonsku prodaju.
Inače, registar “Ne zovi” u Hrvatskoj postoji od 2017. godine, u Crnoj Gori od 2019., a u Srbiji od prošle godine.