Wolfgang Porsche (82), unuk osnivača slavne automobilske marke i predsjednik Nadzornog odbora tvrtke Porsche, našao se u središtu skandala nakon što je objavljeno da u Salzburgu namjerava kopati privatni tunel koji će spajati garažu njegove vile sa strogim centrom grada.
Štoviše, Gradsko vijeće Salzburga već mu je dalo početno odobrenje za projekt, a ishodio je i dozvolu Građevinske komisije, unatoč velikom protivljenju stranke Zelenih i Komunističke stranke, koja je u Salzburgu druga najveća stranka. Nakon što se vijest o kontroverznom projektu probila u javnost, građani su se pobunili i pokrenuli peticiju da se stvar zaustavi, prenosi talijanski Corriere della Sera.
Zasad ju je potpisalo više od 20.000 stanovnika, koji osuđuju “povlašteni tretman superbogatih, simbol društvene nepravde”, no početna iskapanja blizu povijesne jezgre, koja je na UNESCO-ovom popisu Svjetske baštine, već su počela. Objavljen je i iznos koji je Porsche platio za korištenje javnog zemljišta, smiješnih 48.000 eura, kako piše Corriere.
Tunel bi trebao biti dugačak 500 metara i prolaziti kroz stijenu u koju će biti ukopana Porscheova golema podzemna garaža. Tajkun trenutačno za put do centra koristi nadzemnu cestu koja mu je navodno previše nezgodna za vožnju, pogotovo tijekom zimskih mjeseci kad u lošiji uvjeti. Lokalni su mediji projekt već prozvali “zlatnim tunelom” te problematiziraju korištenje javnog zemljišta u privatne svrhe, no ima i onih, poput Porscheove susjede Doris Rüggeberg, koji hvale ulaganje. “Salzburg je poznat po zgradama koje su izgradili bogati”, kaže ona.
U škakljivoj situaciji našao se i gradonačelnik Bernhard Auinger, koji je 27 godina radio za Porsche, gdje je bio sindikalni predstavnik u Nadzornom odboru, a sada se otvoreno usprotivio bivšem poslodavcu. No on tvrdi da je naslijedio sporni projekt (izabran je u proljeće 2024.) te da ga ne može poništiti.
Porscheovo se imanje nalazi na brdu Kapuzinerberg, na kojem je sestra Wolfanga Amadeuza Mozarta nekoć davala satove klavira, a gdje je prije 100-tinjak godina živio i veliki austrijski pisac Stefan Zweig. Podzemni tunel trebao bi imati kategoriju pristupne ceste, no Zeleni i komunisti tvrde da treba dobiti odobrenje kao svaka gradska prometnica.
– Postoje ogromna pravna i tehnička pitanja koja do danas ostaju bez odgovora. Ali ÖVP (Austrijska narodna stranka, op. a.), SPÖ (Socijaldemokrati) i FPÖ (Slobodarska stranka) odbili su pozvati stručnjake i otvoreno raspravljati. Čega se boje? – rekao je vijećnik Komunističke stranke Klaudius May, a prenio Spiegel.
Kaže da bi svi trebali biti jednaki pred zakonom, no da vanjskom svijetu stvaraju dojam da je “sve moguće za milijardere s izvrsnim političkim vezama”. Sličnu su poruku poslali i potpisnici peticije koji ne namjeravaju odustati.
“Ne želimo da milijarder kopa u brdu kako bi pristupio svojoj privatnoj garaži, koristeći javno vlasništvo, i to na zaštićenom privatnom području”, poručili su.
Projekt još čeka završnu dozvolu, onu Savezne države Salzburg, gdje je za prostorno planiranje odgovoran Martin Zauner, član desničarske Slobodarske stranke. On je za Salzburger Nachrichten već rekao da u načelu podržava projekt jer se “podržava građevinska industrija, čuva se kulturno dobro, a sve se to u potpunosti privatno financira”.
Bogatstvo Wolfanga Porschea, koji se o cijelom projektu još nije oglasio, procjenjuje se na oko milijardu i 300 milijuna eura.