Web kompanija za infrastrukturu Cloudflare doživjela je u utorak, 18. studenog, poremećaj koji je privremeno utjecao na niz internetskih servisa – od Spotifyja do ChatGPT-a, pa čak i platforme Truth Social predsjednika Donalda Trumpa – što je najnoviji u nizu velikih globalnih kvarova na internetu.
Problem s Amazon Web Services prošlog mjeseca poremetio je svakodnevicu milijuna ljudi, u nekim slučajevima spriječivši ih da obave i najjednostavnije zadatke poput naručivanja kafe ili upravljanja pametnim kućnim uređajima. Samo nekoliko dana kasnije, Microsoftov Azure također je imao veliki prekid u radu.
Prema riječima stručnjaka, riječ je o kombinaciji sve veće ovisnosti društva o digitalnim uslugama, koncentracije ključne cloud infrastrukture u rukama nekoliko velikih kompanija i sklonosti korisnika da javno prijavljuju svaki tehnički problem.
To također pokazuje da nitko, pa ni najveće tehnološke kompanije, nije imun na tehničke kvarove.
“U ovakvim slučajevima zaista gotovo da nije važno koliko je dobro pozicioniran provajder ili koliko je sofisticirana IT organizacija i infrastruktura unutar neke privatne firme”, izjavila je Eileen Haggerty, potpredsjednica za marketing proizvoda i rješenja u kompaniji Netscout.
Tehnički prekidi, kaže ona, “vrlo su, vrlo česti problemi”.
Poremećaj je bio rezultat tehničkog problema, a ne cyber napada ili zlonamjernog djelovanja, priopćeno je iz kompanije.
Kako navode, kvar je uzrokovan “konfiguracijskom datotekom” namijenjenom upravljanju “prijetnjama u prometu”, piše CNN.
“Datoteka je narasla iznad očekivane veličine i izazvala rušenje softverskog sistema koji obrađuje promet za niz Cloudflareovih servisa”, navodi se.
Tehnički direktor Cloudflarea, Dane Knecht, na platformi X u utorak je dodatno objasnio da je rutinska promjena konfiguracije izazvala grešku koja se proširila i prouzrokovala širok pad mreže i drugih usluga.
“Već radimo na tome da se ovo ne ponovi, ali znam da je danas izazvalo mnogo problema”, napisao je.
AWS-ov prekid također je bio povezan s greškom, i to u trenutku kada su dva automatizirana sistema pokušala istovremeno ažurirati iste podatke.
Stručnjaci ističu da su IT prekidi relativno česti. Prije dvadesetak godina, padovi IT sistema bili su “svakodnevna pojava”, kaže Mike Chapple, profesor IT-a na Univerzitetu Notre Dame i bivši informatičar NSA-e.
“Nije bilo neobično da sedmično imate barem jedan pad neke IT usluge”, kaže Chapple, naglašavajući da se danas svi oslanjaju na iste velike provajdere.
Kada veliki provajderi poput Amazona, Microsofta ili Googlea imaju probleme, posljedice se osjećaju širom interneta.
Downdetector je u utorak zabilježio više od 2,1 milijun prijava problema, pokazuju podaci koje je CNN-u dostavila kompanija Ookla.
Cloudflare kaže da u prosjeku obrađuje 81 milijun HTTP zahtjeva u sekundi.
Tri velika prekida u manje od mjesec dana zapravo su slučajnost. No Haggerty priznaje da izgleda kao da se kvarovi češće događaju, najviše zbog njihovih sve većih posljedica.
Broj prekida usluga ostaje “uglavnom stabilan”, ali je “broj stranica i aplikacija koje zavise od tih servisa porastao, pa su i problemi vidljiviji i teži”, objašnjava Angelique Medina, šefica internet inteligencije u Cisco ThousandEyes.
Cisco je ove godine zabilježio 12 velikih prekida (bez Cloudflareovog), u poređenju s 23 u 2024., 13 u 2023. i 10 u 2022. Masovni Crowdstrike prekid 2024. pogodio je firme, letove i bolnice širom svijeta.
Cisco je uočio nekoliko zajedničkih obrazaca u kvarovima iz 2025: problemi se šire automatski između sistema, greške ostaju “tihe” a neotkrivene, te konfiguracijske promjene dovode do lančanih problema.
I ništa od toga nije novo – samo je danas sve vidljivije i s većim posljedicama.
I dogodit će se ponovo.
“Nisu to stvari za koje možete reći: ‘Hvala Bogu, to se nama ne može dogoditi’. Sve ovo može pogoditi bilo koju kompaniju”, poručila je Haggerty, prenosi Radiosarjevo