Dugo očekivani Sustav ulaska/izlaska EU (EES), digitalni alat za registraciju posjetitelja Europe, konačno će biti pokrenut u nedjelju nakon višestrukih odgoda, izvještava dpa.
Zamjenjuje žigove u putovnicama otiscima prstiju i fotografijama lica, zahvaljujući nizu skenera instaliranih u zračnim lukama, lukama i željezničkim kolodvorima diljem kontinenta.
Cilj je zabilježiti sve ulaske i izlaske državljana izvan EU koji putuju na kratkotrajni boravak (90 dana u bilo kojem razdoblju od 180 dana), što će vlastima omogućiti automatsko praćenje prekoračenja boravka i odbijanje ulaska.
– To će pomoći graničnim službenicima da provjere je li osoba koja posjeduje putovnicu ona za koju se predstavlja i je li njihova putovnica prava, a ne lažna – rekla je Assita Kanko, desničarska zastupnica EU koja je nadgledala pregovore u ime Europskog parlamenta.
Što se događa 12. listopada?
Putnici izvan Europe koji dolaze u sve zemlje EU – osim Cipra i Irske, koji nisu u schengenskom prostoru – bit će zamoljeni da pokažu svoju putovnicu te da im se uzmu otisci prstiju i fotografiraju na graničnim prijelazima.
Ovi će podaci biti potrebni i pri dolasku u članice Schengena Island, Lihtenštajn, Norvešku i Švicarsku, a u većini slučajeva čuvat će se tri godine.
Prikupljat će se pri prvom ulasku nakon uvođenja EES-a. Za buduća putovanja, službenici za kontrolu putovnica provjeravat će otiske prstiju i fotografije putnika u bazi podataka – proces koji, prema EU-u, traje kraće.
Sustav će se postupno uvoditi tijekom šestomjesečnog razdoblja do 10. travnja 2026.
Najveće europske zemlje, poput Francuske i Njemačke, u početku će provoditi samo nekoliko provjera kako bi se izbjegli dugi redovi čekanja u zračnim lukama.
Neke manje zemlje, poput Estonije i Luksemburga, u potpunosti će implementirati sustav od samog početka.
Druge će zauzeti mješovitiji pristup. U Hrvatskoj će se, na primjer, prikupljanje biometrijskih podataka s vremenom povećavati, s početnih četiri sata dnevno na 12 sati dnevno od prosinca.
Prema policiji, Slovenija će postupno uvoditi EES na svojim ulaznim točkama Schengena, koje se sastoje od tri međunarodne zračne luke i dva morska granična prijelaza.
Promjene će utjecati i na posjetitelje iz zemalja s bezviznim režimom za Europu, poput Ujedinjenog Kraljevstva, Australije, Sjedinjenih Američkih Država i većeg dijela Južne Amerike.
U zemljama koje graniče s EU, poput zemalja kandidatkinja Albanije i Sjeverne Makedonije, građani se upozoravaju da se upoznaju s promjenama kako bi izbjegli nepotrebna kašnjenja.
Hoće li doći do kašnjenja?
Postoji zabrinutost da bi prikupljanje ovih novih podataka moglo uzrokovati duge redove na zračnim lukama i željezničkim kolodvorima sljedeći tjedan.
– Kao i uvijek, prilikom uvođenja važnih novih IT sustava mogu se pojaviti neki problemi. Ali zato će sustav početi s radom u niskoj sezoni za međunarodna putovanja. Nadalje, postupno uvođenje dogovoreno je upravo kako bi se izbjegli veći problemi – rekla je Kanko.
– A u slučaju nepredviđenih problema ili predugog vremena čekanja, lokalni granični policajci mogu privremeno obustaviti korištenje sustava kako bi upravljali situacijom – dodala je.
Francusko ministarstvo unutarnjih poslova zauzelo je optimističan ton, rekavši da očekuje da će situacija biti “normalna, bez problema sa zagušenjem” 12. listopada.
Međutim, dodali su da potpuna implementacija sustava ostaje “veliki izazov” za Francusku, koja je jedna od vodećih svjetskih turističkih destinacija, sa 100 milijuna stranih posjetitelja u 2024. godini.
Britanski putnici bit će među najteže pogođenima s obzirom na njihove snažne prometne veze s EU, ali operateri poput onih zaduženih za podmorski željeznički tunel između Francuske i Engleske uvjereni su da će sve teći glatko.
– Sve je spremno, sve je pripremljeno i sve je već testirano sa stotinama kupaca – rekao je u rujnu za AFP Yann Leriche, glavni izvršni direktor Getlinka, operatera tunela ispod La Manchea.
Gatlink je rekao da je potrošio 80 milijuna eura (92,6 milijuna dolara) na svoje nove sustave instalirane u Britaniji i Francuskoj.
Koje su prednosti za Europljane?
Novi sustav stupa na snagu gotovo deset godina nakon što ga je prvi put predložila Europska komisija.
Komisija je izjavila da će to pomoći “u sprječavanju ilegalnih migracija i zaštiti sigurnosti svih koji žive u Europi ili putuju u nju”.
Francusko ministarstvo unutarnjih poslova kaže da će sustav također omogućiti identificiranje zlouporabe viza – ako se, na primjer, turistička viza kasnije pretvori u boravišnu karticu za “privatni i obiteljski život” – te saznati je li osoba kojoj je odbijen azil napustila schengenski prostor.
– To će osigurati da ljudi koji ulaze u schengenski prostor imaju valjane osobne dokumente – rekao je Kanko, dodajući da svi dobronamjerni posjetitelji EU-a “mogu nastaviti dolaziti bez brige ni o čemu”.
Potpuna implementacija EES-a preduvjet je za uvođenje još jednog sustava za državljane trećih zemalja koji ulaze u EU. Riječ je o Europskom sustavu za informacije i autorizaciju putovanja (ETIAS), čija se uspostava očekuje sljedeće godine.
ETIAS je elektronička autorizacija putovanja za schengenski prostor, slična američkom ESTA sustavu. Državljani trećih zemalja morat će ispuniti online obrazac prije putovanja u EU, platiti naknadu od 20 eura i čekati odobrenje.
Putnicima bez valjane ETIAS dozvole može se spriječiti ukrcaj na let ili im se može uskratiti ulazak u schengenski prostor.