Kriza bez presedana i borba za sigurnost zračnog prometa BiH

BHANSA
BHANSA
Podjeli

U trenutku kada sigurnost zračnog prometa u Bosni i Hercegovini ovisi o pravnoj borbi vođenoj daleko od centara kontrole letenja, Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA) suočava se s najozbiljnijom krizom od svog osnivanja, piše Večernji list.

Zbog međunarodnog arbitražnog spora između Bosne i Hercegovine i slovenske kompanije Viadukt d. o. o. Portorož privremeno je obustavljen prijenos prihoda BHANSA-e, iako ni ova institucija ni sektor zračnog prometa nisu povezani s predmetnim slučajem niti snose odgovornost za nastalu situaciju. Ova blokada dovela je u pitanje kontinuitet i sigurnost zračnog prometa – sektora od ključne važnosti za Bosnu i Hercegovinu, zemlju smještenu u srcu jugoistočne Europe, gdje zračni promet ima značajnu ulogu u poticanju gospodarskog rasta, osobito kroz turizam i međunarodnu trgovinu..

Ravnatelj BHANSA-e Davorin Primorac ističe ozbiljnost trenutačne situacije, ali i ponos zbog profesionalnosti i predanosti koju su pokazali zaposlenici i cijela institucija u suočavanju s ovim izazovom..

Unatoč tome što je BHANSA izgubila pristup vlastitim prihodima od rutnih naknada koji čine 90% ukupnih prihoda, sigurnost zračne plovidbe ni u jednom trenutku nije bila ugrožena. Zaposlenici su, suočeni s financijskom nesigurnošću i egzistencijalnim izazovima, pokazali visoku razinu profesionalnosti i solidarnosti, svjesni odgovornosti koju imamo kako prema našoj državi, putnicima i aviokompanijama tako i prema međunarodnoj reputaciji Bosne i Hercegovine – ističe ravnatelj BHANSA-e Davorin Primorac te dodaje da je Uprava BHANSA-e u stalnoj komunikaciji s reprezentativnim sindikatom radi pravodobne i transparentne razmjene informacija o svim daljnjim koracima i razvoju situacije.

Na rubu operativnosti

Financijska blokada dovela je BHANSA-u do ruba operativne održivosti. Zbog blokade računa suočena je s nemogućnošću plaćanja osnovnih troškova: održavanja tehničkih sustava, obuke i licenciranja kontrolora letenja, javnih usluga te, što je najosjetljivije, isplate plaća zaposlenima.

Kako bi premostila financijsku krizu, BHANSA je institucijama BiH uputila zahtjev za financiranje troškova BHANSA-e na privremenoj osnovi u skladu s člankom 23. Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH, koji predviđa da u će slučaju nemogućnosti pokrivanja troškova nastalih od BHANSA-e pri pružanju usluga u zračnoj plovidbi institucije Bosne i Hercegovine snositi nepokriveni dio troškova, a što je rezultiralo odlukom kojom se odobrava privremeno financiranje do kraja trećeg tromjesečja, koja je donesena na 77. sjednici Vijeća ministara BiH 22. travnja 2025. godine.

Odluka o privremenom financiranju koju je donijelo Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na čelu s predsjedateljicom Borjanom Krišto, stigla je u ključnom trenutku. Time je omogućeno BHANSA-i da zadrži operativni kapacitet i neometano provodi planirane aktivnosti bez potrebe za rebalansom financijskog plana. Ovom odlukom Vijeće ministara pokazalo je državničku odgovornost i jasno razumijevanje strateške uloge BHANSA-e, kao i važnosti zračnog prostora kao resursa od državnog značaja – naglašava Primorac. Ipak, upozorava da BHANSA i dalje djeluje u izvanrednim okolnostima s obzirom na to da je donesena odluka privremena. Ona ostavlja prostor Ministarstvu financija i riznice BiH da, ako se ukaže potreba, izvrši dodatno umanjenje odobrenog iznosa, koji je već prethodno smanjen za 3 milijuna KM u odnosu na iznos koji je BHANSA zatražila. Također, napominje da blokada računa i dalje nije ukinuta te ostaje neizvjesno kada i iz kojih će izvora biti izvršena isplata prema Viaduktu.

Prema procjenama, proces deblokade računa u Eurocontrolu mogao bi trajati i do 18 mjeseci. U tom razdoblju BHANSA bi morala stalno iznova tražiti odobrenje za privremeno financiranje, a prema riječima Primorca, “financijska neizvjesnost vezana za usvajanje proračuna institucija Bosne i Hercegovine, mogućnost nastavka i održavanja kontinuiteta režima privremenog financiranja BHANSA-e stvara ogroman pritisak i nesigurnost u daljnjem funkcioniranju sustava pružanja usluga kontrole letenja”.

BHANSA je dužna pripremiti se i za najnepovoljnije scenarije te je već poduzela odgovarajuće mjere predostrožnosti – odgodu isplate plaća, optimizaciju poslovanja, kao i aktivaciju kreditnih instrumenata preko domaćih financijskih institucija, i to sve s jednim ciljem: zadržati sigurnost i kontinuitet zračnog prometa kao apsolutni prioritet.

Borba za pravnu zaštitu

Ostvarivanje prihoda od rutnih naknada u Europi regulirano je kroz sustav u kojem sredstva korisnika – avioprijevoznika prikuplja Eurocontrol i dalje ih usmjerava prema nacionalnim pružateljima usluga u zračnoj plovidbi. Iako BHANSA nije povezana s arbitražnom presudom u slučaju “Viadukt”, Eurocontrol je, na temelju sudskih naloga iz Belgije, 21. ožujka 2025. godine obustavio sve daljnje isplate prihoda ostvarenih na temelju rutnih naknada u svrhu ovrhe. – To nije samo pravno problematično već i iznimno rizično. Neprofitna institucija poput BHANSA-e, koja osigurava sigurnost zračnog prometa, ne smije biti pogođena posljedicama sporova s kojima nije povezana – ističe Primorac. – Ovdje nije riječ samo o BHANSA-i već o povjerenju u međunarodni sustav kontrole zračnog prometa. Danas je na udaru zračni promet u Bosni i Hercegovini, jučer je bio u Španjolskoj, Rumunjskoj i Albaniji, a sutra se ista situacija može dogoditi u bilo kojoj drugoj zemlji članici Eurocontrola. Prekid zračnog prometa u bilo kojoj državi mogao bi izazvati ogromne negativne posljedice, koje je teško i zamisliti – dodaje. Nakon što je obaviještena o blokadi sredstava, BHANSA je odmah pokrenula sve pravne i diplomatske mehanizme. Apeli su upućeni Europskoj komisiji, Eurocontrolu i belgijskim vlastima u cilju ubrzane ratifikacije dodatnog protokola sporazuma o sjedištu Eurocontrola, koji bi mogao osigurati pravnu zaštitu sredstava od budućih blokada i financijsku stabilnost cjelokupnog sustava naplate rutnih naknada u Europi. – Kraljevina Belgija tretira ovo pitanje kao prioritet, ali predstoji nam diplomatska i politička borba da se osigura široka podrška za ratifikaciju. Pružatelji usluga u zračnoj plovidbi, a samim time i BHANSA, trebaju se tretirati kao kritična infrastruktura država članica Eurocontrola, njihova gospodarstva i prometnog povezivanja. Na tome ćemo inzistirati jer sustav mora biti otporan na ovakve izazove – objašnjava Primorac. Paralelno s tim BHANSA pokreće pravne postupke pred belgijskim sudovima u cilju osporavanja izvršnog naloga. – U pravnoj borbi imamo snažnu podršku međunarodnih partnera, uključujući Eurocontrol, CANSO, FAB CE, te međunarodnih, regionalnih i BHANSA-inih sindikata i udruga kontrolora letenja, na čemu izražavamo iskrenu zahvalnost – naglašava Primorac.

BHANSA: Od osnivanja do regionalnog lidera

Ova kriza posebno je bolna jer dolazi u trenutku kada je BHANSA konačno ušla u fazu konsolidacije, nakon što je prošla višegodišnji put izgradnje – od osnivanja 2009. godine do regionalnog lidera i strateškog partnera u civilnom zrakoplovstvu.

U procesu uspostave BHANSA je 2014. godine od postojećih institucija civilnog zrakoplovstva na entitetskoj i državnoj razini preuzela zaposlenike i nadležnosti iz domene pružanja usluga u zračnoj plovidbi. – Integracijom institucija civilnog zrakoplovstva ostvareno je značajno, za oko 10 milijuna KM godišnje, financijsko rasterećenje proračuna obaju entiteta, kao i državnog proračuna – naglašava Primorac. Povijesno postignuće BHANSA-e bilo je preuzimanje usluga oblasne kontrole letenja od susjednih pružatelja usluga u Hrvatskoj i Srbiji. Ovaj proces odvijao se u dvije faze, a okončan je 5. prosinca 2019. godine, kada je Bosna i Hercegovina preuzela potpunu odgovornost za kontrolu gornjeg zračnog prostora između 10.000 i 20.000 metara, u kojem se odvija više od 80% ukupnog zračnog prometa u zemlji. – Preuzimanje kontrole letenja u jednoj od najprometnijih regija označilo je potpunu integraciju Bosne i Hercegovine u europski zračni promet. Povjerenje koje su BHANSA-i ukazale europske institucije za sigurnost zrakoplovstva i korisnika usluga pokazatelj je naše tehničke i operativne zrelosti – ističe Primorac dodajući: – Također, BHANSA je prepoznata kao važan partner i uključena u pružanje podrške Danskoj u procesu preuzimanja kontrole nad zračnim prostorom Grenlanda, što potvrđuje našu stručnost i ugled u europskom zrakoplovnom sektoru – istaknuo je.

Danas BHANSA upravlja Centrom oblasne kontrole leta (BHACC) s dvjema operativnim jedinicama – u Sarajevu i Banjoj Luci te četirima jedinicama prilazne i aerodromske kontrole letenja u četirima međunarodnim zračnim lukama – u Sarajevu, Mostaru, Tuzli i Banjoj Luci. U cilju osiguravanja najboljih uvjeta za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BHANSA provodi kontinuirana ulaganja u infrastrukturu, modernizaciju opreme i ljudske resurse. Jedno od trenutačno najvećih kapitalnih ulaganja je nabava novih i revitalizacija postojećih radarskih sustava radi uvođenja radarske kontrole letenja u međunarodnim zračnim lukama u Banjoj Luci, Mostaru i Tuzli.

Kroz kontinuiranu modernizaciju sustava radimo na jačanju kapaciteta i sigurnosti zračnog prometa, stvarajući uvjete za dolazak većeg broja aviokompanija, bolju povezanost BiH s drugim regijama te snažniji razvoj turizma, investicija i lokalnog gospodarstva – ističe Primorac.

Usporedno, BHANSA kao pouzdan partner europske zajednice aktivno sudjeluje u europskim inicijativama za modernizaciju, digitalizaciju i povećanje učinkovitosti zračnog prometa. U suradnji s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe (HKZP) i Agencijom za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) BHANSA je još 2015. godine pokrenula koncept uspostave prostora slobodnog planiranja letenja bez ruta, koji je poslije proširen i na druge pružatelje usluga u Austriji, Sloveniji, Sjevernoj Makedoniji, Albaniji i Italiji. – Koncept slobodnog planiranja letenja omogućio je zrakoplovnim kompanijama da planiraju najkraće moguće rute kroz integrirani zračni prostor više zemalja, što je rezultiralo smanjenjem potrošnje goriva i emisije CO2, smanjenjem troškova i pozitivnim utjecajem na okoliš. BHANSA-in doprinos ovim inicijativama prepoznala je i nagradila Europska komisija – za izvrsnost u poslovanju – ističe Primorac.

Misija se nastavlja

I dok se pravni postupci vode, a diplomatski apeli nastavljaju, kontrolori letenja BHANSA-e profesionalno bdiju nad nebom BiH. Unatoč krajnje neizvjesnoj situaciji, u punom su jeku pripreme za predstojeću ljetnu sezonu, koja bi, prema svim pokazateljima, mogla biti najfrekventnija do sada. Naime, promet neprestano raste, a kao ilustracija tog trenda navode se rekordne brojke zabilježene u srpnju 2024. godine – čak 54.470 letova tijekom mjeseca i 1903 leta u samo jednom danu. Osim toga, promet u prvom tromjesečju 2025. godine bio je veći za 15% u odnosu na isto razdoblje 2024. godine. Cijeli sektor zračnog prometa suočen je s velikim izazovima s obzirom na kontinuiran rast zračnog prometa, ekspanziju upotrebe bespilotnih letjelica te sve specifičnije zahtjeve za uslugama civilnog, vojnog, općeg i sportskog zrakoplovstva.

Mijenja se i regulatorni okvir na razini EU-a, dolazi do ubrzanog razvoja tehnologije te uvođenja novih usluga s kojima se BHANSA kao dio globalne industrije zračnog prometa mora uskladiti. Upravo u svjetlu tih intenzivnih operativnih izazova BHANSA, uz trenutačnu borbu na rješenju ove aktualne krize, svoj fokus sve snažnije usmjerava prema budućnosti. Usvajanje zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH ključno je za daljnje strateško jačanje kapaciteta BHANSA-e u skladu s međunarodnim standardima ICAO-a i regulativom Europske unije. – Izmjene Zakona predstavljaju temelj za konkretne iskorake u budućnost. Prije svega, omogućuju realizaciju izgradnje dviju novih međunarodnih zračnih luka u BiH, u Bihaću i Trebinju, što je značajno za daljnje povezivanje zemlje sa svijetom – objašnjava ravnatelj BHANSA-e Davorin Primorac.

Novi zakon također predviđa osnivanje tzv. tvrtki kćeri – gospodarskih društava unutar BHANSA-e specijaliziranih za nove i sve traženije usluge na tržištu zračnog prometa kao što su upravljanje letovima bespilotnih letjelica (dronova), umjeravanje radionavigacijskih sustava, validaciju letnih procedura te izradu i pružanje preciznih elektroničkih podataka o terenu i preprekama. No, najveći strateški iskorak BHANSA-e odnosi se na osnivanje Centra za obuku kontrolora letenja, gdje će se školovati kontrolori kako za potrebe BiH tako i za međunarodno tržište. Tako će se zadržati stručna radna snaga u zemlji, ojačati konkurentnost BHANSA-e i ostvariti novi izvori prihoda. – Ovu smo instituciju izgradili na temelju znanja, predanosti i međunarodnih standarda, postavši prepoznat i cijenjen partner u europskoj zajednici. S obzirom na to, naša je odgovornost prevladati ovu krizu, ne samo u interesu BHANSA-e već i u interesu svih građana BiH te sigurnosti europskog zračnog prometa – zaključuje Primorac.

Podjeli
-Sponzorirano-
ads image

Najčitanije ovaj tjedan

LIDL stiže u još jedan grad u Hercegovini, raspisan natječaj za radnike

Njemački trgovački lanac Lidl nastavlja snažno širiti svoju prisutnost u Bosni i Hercegovini. Očito je da se tempo priprema ubrzava iz mjeseca u...

PODIGNUTA OPTUŽNICA: Vican Jerko iz Posušja osumnjičen da je vodio grupu koja je trgovala sa 300 tona duhana, evo tko je još s njim optužen

Tužiteljstvo Bosne i Hercegovine podiglo je optužnicu protiv deset osoba koje se terete da su postale članovi organizirane skupine, uključene u ilegalnu trgovinu...

PARALELNI SVEMIR RISTOVSKOG: Suci nam ne daju da igramo nogomet, Sarajevo i Željezničar su najveći klubovi u BiH

Bivši dinamovac Stefan Ristovski (33) koji je zagrebačku adresu zamijenio onom u Sarajevu gdje trenutačno igra, gostovao je u podcastu “Igrač utakmice” i...

Balkanac otkrio kako se zaista živi u Njemačkoj: Rekli su mi da me pare čekaju na drveću, kad tamo…

Mnogi ljudi s Balkana, u potrazi za boljim životom, odlučili su se preseliti u Njemačku. Međutim, za mnoge se pokaže da život tamo...

Oglasio se otac ubojice iz Mostara, evo što kaže

Avdo Kalajdžić, otac ubojice Anisa Kalajdžića dao je izjavu za Republiku nakon što je njegov sin ubio u Mostaru djevojlu Aldinu Jahić. -Moja...

Slični članci

BHRT morao prekinuti program, zgrada im prokišnjava

Radiotelevizija Bosne i Hercegovine (BHRT) obavijestila je javnost da je bila prisiljena...

Potpisani memorandumi o saradnji u Neumu na radionici o financijskim istragama

Stručna radionica “Financijske istrage i oduzimanje imovine” namijenjena predstavnicima pravosudnih institucija, policijskih...

Podrška obnovi i poboljšanju stambenih uvjeta za povratnike na području grada Mostara

 U Gradskoj vijećnici Mostara u petak je upriličeno svečano potpisivanje tripartitnog ugovora...

Papa Lav XIV. imenovao fra Miru Relotu vojnim ordinarijem u BiH

Apostolska nuncijatura u Bosni i Hercegovini priopćila je da je Njegova Svetost...