Nesreća na autocesti A3 kod Popovače, u kojoj su smrtno stradale dvije osobe, ponovno je otvorila goruće pitanje sigurnosti putnika u autobusima i korištenja sigurnosnog pojasa. I dok kriminalističko istraživanje još traje, a vozači su uhićeni, stručnjaci upozoravaju na niz propusta koji su mogli utjecati na težinu posljedica. Vozači i suvozači se, kako kažu, vežu zbog policije, ali putnici to i dalje ignoriraju, prenosi HRT.
Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije MUP-a, komentirao je okolnosti jučerašnje tragedije kod Popovače.
Kriminalističko istraživanje još traje. Došlo je do naleta autobusa na osobni automobil. U tom kretanju, autobus je probio središnju zaštitnu ogradu i prevrnuo se na bok. Dvije osobe su smrtno stradale, osam osoba je zadobilo teške tjelesne ozljede, a 19 osoba je zadobilo lake tjelesne ozljede. Nitko od teže ozlijeđenih nije životno ugrožen. Očevid je napravljen, a srna nije pronađena. Zasad ne govorimo o srni kao mogućem uzroku nesreće, rekao je.
Nije htio otkrivati detalje o navodnom pokušaju signaliziranja drugim vozačima s pomoću baterije, ali je pojasnio što učiniti u slučaju nesreće na autocesti.
Nećemo u detalje, ali mogu reći da ako se dogodi da vam se automobil pokvari, najbolje bi ga bilo pomaknuti na zaustavnu traku, ali ako to nije moguće, vrlo je bitno napraviti sve da se ne dogodi nešto teže, kao što se dogodilo u ovoj prometnoj nesreći, kazao je.
Istaknuo je i kako je vrlo bitno ne ostati u vozili ili stajati pored vozila, nego prijeći na drugu stranu zaštitne ograde ako je moguće.
“Vozači i suvozači se vežu zbog policije, putnici to ne rade”
Marko Šoštarić, dekan fakulteta prometnih znanosti, istaknuo je problem putnika i ostalih sudionika u prometu koji se ne vežu sigurnosnim pojasem.
Generalno, kada se dogodi teška prometna nesreća sa smrtnim posljedicama, to je nesretan splet okolnosti nekoliko faktora, rekao je.
Kako je naglasio, to se dogodilo i u ovoj nesreći.
Da se bilo koja okolnost prevenirala, ne bi došlo do smrtnih posljedica. Da je autobus bio noviji, imao sustav automatskog kočenja i prepoznavanja prepreka u mraku, možda bi se zaustavio ili udar ne bi bio tako jak, nastavio je.
Da su svi putnici u autobusu bili vezani, a ovdje ne znamo je li to slučaj, možda ne bi došlo do smrtnih posljedica, dodao je.
Ipak, naglasio je kako “po propisima nije obavezno da autobus ima te sustave, niti je zakonska obveza da na toj dionici autoceste bude drugačija ograda”.
Ali zakonska obveza je da se svi putnici u vozilima vežu. Često zaboravljamo zavezati pojas u autobusu i na stražnjim sjedalima automobila. To je velik uzrok smrtnih stradanja. U Hrvatskoj godišnje imamo između 250 i 300 prometnih nesreća u kojima netko pogine, odnosno – od 250 do 300 stradalih u prometu. Velik dio njih nije bio vezan. Potrebna je veća svijest, savjesnost i odgovorno ponašanje, zaključio je.
Stalno ponavljam i ponavljat ćemo. Zakonska obveza je vezanje sigurnosnog pojasa na svim sjedalima. Vozač i suvozač se vjerojatno zbog policije vežu, ali primijetili smo da ostali putnici to ne rade, nadovezao se Mataija.