Usvajanjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi u institucijama Bosne i Hercegovine propisano je uspostavljanje registra zaposlenih najkasnije do 2026. godine, potvrdio je za “Nezavisne” Darko Kasap, koordinator za reformu javne uprave BiH.
Prema njegovim riječima, u pogledu javne dostupnosti podataka, najveći iskorak napravljen je na razini Brčko distrikta BiH, gdje je registar zaposlenih i imenovanih lica javno dostupan, uključujući i informacije o plaćama. Međutim, on ističe da će biti potrebna daljnja nadogradnja registara, u skladu s Revidiranim akcijskim planom.
Za podsjetnik, ured koordinatora radio je na bržem uspostavljanju ovih registara i u prijašnjim sazivima, no otpor se najviše javlja u samim organima vlasti. Iako je nekoliko puta bilo najavljivano objavljivanje registra, dolazilo je do pomicanja rokova.
Prema informacijama kojima Kasap raspolaže, Agencija za državnu službu pokrenula je postupak javne nabavke softvera za uspostavljanje registra.
“Što se tiče registara na drugim razinama vlasti, u razdoblju 2018.-2019. kroz projekt ‘Unapređenje informacijskog sustava u Agenciji za državnu službu FBiH, Agenciji za državnu upravu RS i Pododjelu za ljudske resurse BD BiH’, koji je financiran iz Fonda za RJU, uspostavljeni su informatički sustavi za upravljanje ljudskim potencijalima na razini FBiH i BD BiH, koji uključuju i registre državnih službenika na razini ovih administracija. Također, nadograđen je središnji registar kadrova na razini RS. Ovo je značajno doprinijelo boljoj dostupnosti podataka potrebnih za adekvatno praćenje i planiranje ULJP”, ističe on.
Dodaje da Agencija za državnu službu FBiH kontinuirano objavljuje statistički prikaz o stanju kadrova u državnoj službi na temelju unosa organa uprave u registar, dok Agencija za državnu upravu RS objavljuje zbirne podatke iz središnjeg registra kadrova o ukupnom broju i polnoj strukturi zaposlenih.
Kasap je podsjetio da je prošle srijede organiziran osmi sastanak Radne grupe za reformu javne uprave između BiH i EU, te da je, kako kaže, konstatiran određeni napredak. Podsjetio je da su u protekloj godini usvojeni akti o primjeni Zakona o slobodnom pristupu informacijama i izmjenama Zakona o državnoj službi za uspostavu registra državnih službenika, čime se, kako ističe, jača transparentnost i dostupnost informacija.
“Donesen je Zakon o sprečavanju sukoba interesa, čime se unapređuje integritet javne uprave. Izrađen je Nacrt zakona o upravnom postupku, kojim se stvaraju preduvjeti za digitalizaciju i modernizaciju upravnih postupaka. Uspostavljena je međuresorna Radna skupina za usklađivanje i izradu zakona o državnoj službi, te je zaključen Kolektivni ugovor koji je potpisan 26. veljače 2025. godine, a što omogućuje profesionalizaciju i depolitizaciju javne uprave. Između ostalog, ojačana je koordinacija u provedbi reformi javne uprave, uz aktiviranje uloge Koordinacijskog odbora za reformu javne uprave i rad mehanizma za praćenje i izvještavanje o reformama”, naglasio je on.
Kasap također ističe da je finaliziran Revidirani akcioni plan za reformu javne uprave, koji bi sljedećeg mjeseca trebao biti na dnevnom redu Savjeta ministara BiH, entitetskih vlada i BD.
“Očekujemo nove preporuke Europske komisije koje će ići u smjeru hitnog usvajanja Revidiranog akcionog plana i provedbe planiranih i dogovorenih mjera i aktivnosti, poboljšanja funkcioniranja struktura za koordinaciju, izmjena zakona o državnoj službi kako bi bili u skladu s principom zasluga i međusobno za profesionalnu i depolitiziranu državnu službu, te popunjavanja otvorenih radnih mjesta pomoćnika ministara na državnoj i federalnoj razini. Očekujemo preporuke i za usvajanje propisa o strateškom planiranju politika u cijeloj zemlji, te da ćemo morati poboljšati sveobuhvatnu Strategiju upravljanja javnim financijama”, istaknuo je on.