Poruka je stigla iz Dubaija, uz emotikon Djeda Mraza. “OK, dečki. Ne treba nam sreća. Stvarno, ovo ne može biti jednostavnije. Opustite se, sve će ovo uskoro biti gotovo.” Poslana ribaru iz Ukrajine i nezaposlenom muškarcu iz okruga Teesside na sjeveroistoku Engleske, koji su plovili prema sredini Irskog mora kako bi preuzeli kokain s broda MV Matthew.
Ipak, kako se pokazalo, trebali su puno više sreće i gotovo ništa nije bilo jednostavno.
Njih dvojica bili su dio smjelog pokušaja da se u Veliku Britaniju i Europu prokrijumčari više od 2,2 tone kokaina. Pokušaj je propao, a irske vlasti ostvarile su uspješan udar na moćne narkokartele. Osam muškaraca osuđeno je na ukupno 129 godina zatvora, a sva droga je uništena.
No, unatoč ovom uspjehu, agencije za provedbu zakona diljem Europe priznaju da muku muče sa zaustavljanjem prijenosa rastuće količine kokaina koji dolazi preko Atlantika iz Južne Amerike. Maritimni analitički operativni centar (MAOC), koji nadzire transatlantsku trgovinu drogom, navodi da prošle godine 100 brodova za koje se sumnja da su prevozili drogu u Europu nije zaustavljeno jer vlasti nisu imale dovoljno plovila za njihovo presretanje.
“Imamo obavještajne podatke o brodu koji prelazi Atlantik… da je u tom trenutku pun, a još uvijek nemamo potrebne resurse za presretanje”, rekao je ravnatelj MAOC-a, Sjoerd Top, za magazin Panorama, kako prenosi BBC. MAOC prati do 600 brodova dnevno, dok se rekordne količine kokaina proizvode u Južnoj Americi, dodaje on.
Korisnici u Ujedinjenom Kraljevstvu konzumirali su čak 117 tona kokaina prošle godine, izvijestila je Nacionalna agencija za kriminal Ujedinjenog Kraljevstva, dok je broj smrtnih slučajeva povezanih s kokainom porastao deset puta od 2011. godine.
Droga se obično prevozi velikim kontejnerskim brodovima u europske luke poput Rotterdama i Antwerpena. Međutim, sigurnosne mjere na tim su lokacijama pojačane, pa krijumčari traže alternativne rute. Tako mnogi sada koriste metodu isporuke na moru, istovarujući kokain s broda “majke” koji preuzima manji brod “kćer” i prevozi drogu do obale. “U posljednjih šest mjeseci presreli smo tone kokaina, radi se o višestrukim zapljenama po jednu, dvije tone putem ove metode na moru”, kaže Charlie Eastaugh, direktor pomorske službe britanske granične policije.
No, karteli su uporni i sve više ciljaju Irsku, jedinu europsku zemlju koja ima otvorenu granicu s Ujedinjenim Kraljevstvom, kao ‘stražnja vrata‘.
Irska ima oko 3200 kilometara obale, a velik dio tog obalnog pojasa sa stotinama izoliranih uvala idealan je za krijumčarenje. Obrambene snage zemlje, pak, pomažu u borbi protiv kartela. Irska najmanje u Europskoj uniji izdvaja za vojsku, tek 0,2 posto BDP-a. Irska mornarica ima osam brodova, ali obično može poslati svega dva na more zbog nedostatka mornara. “Imamo 210.000 kvadratnih kilometara vodene mase pod našom jurisdikcijom. To je odgovornost prema EU za 16 posto europskih voda… dva broda. To jednostavno nema smisla”, kaže bivši mornarički zapovjednik Eugene Ryan.
Isto je sa zračnom podrškom – irske obrambene snage trebale bi osigurati helikoptere za zaštitu obale. No, kako prenosi BBC, ponekad nemaju ni jedan helikopter koji bi mogao obaviti posao. “Narkotički superautoput prelazi preko cijelog Atlantika i jedna od prvih zemalja do kojih stigne je Irska. Naše teritorijalne vode su prava džungla, kao Divlji zapad”, kaže Cathal Berry, bivši zapovjednik u irskoj vojsci.
Irska vlada tvrdi da održava “kontinuiranu prisutnost i budnost” u svom pomorskom području. Također navode da će izdaci za obranu porasti za 600 milijuna eura – što je povećanje od 55 posto tijekom četiri godine – te da su “značajne inicijative… također dovele do stabilizacije broja mornaričkih brodova”.
Iako je rekordna zapljena kokaina na brodu MV Matthew uspjeh za irsku državu, ona je također ukazala na potencijalne slabosti u obrambenom sustavu zemlje. Skupina od nekoliko kartela, za koju vlasti vjeruju da je predvodi zloglasna organizirana kriminalna skupina Kinahan, kupila je teretni brod za oko 11,5 milijuna eura u kolovozu 2023. godine.
Sredinom rujna, tri muškarca poslana su da kupe brod za ribolov nazvan Castlemore u ribarskoj luci Castletownbere na jugozapadu Irske. Bili su to Ukrajinac Vitalij Lapa, Jamie Harbron iz Stockton-on-Teesa i jedan Škot koji je stigao iz Dubaija, a kojeg je policija nazvala Osobom od interesa broj jedan. Policija je pratila tijek zbivanja dok je Škot nadgledao uplatu od 300.000 eura iz građevinske tvrtke u Dubaiju. Panorama ga je identificirala kao Stefana Boyda iz Glasgowa, ali nije poznato je li imao širu ulogu u operaciji. Boyd je odletio natrag u Dubai prvim razredom, a vjeruje se da se još uvijek tamo nalazi. Lapa i Harbron, koji su kasnije osuđeni, izveli su Castlemore na pučinu 22. rujna, ne znajući da je policija na brod postavila uređaj za praćenje. Policija je kasnije dobila poruke koje su pokazale da posada dobiva upute iz Dubaija.
Irske vlasti pratile su MV Matthew i Castlemore iduća dva dana, dok su oba plovila pokušavala, ali nisu uspjela, susresti se u Irskom moru tijekom oluja. Brod za ribolov imao je problema s motorom i povremeno gubio snagu. Kako je vrijeme postajalo sve lošije, iranski kapetan broda MV Matthew, Soheil Jelveh, želio je krenuti na sjever, no njegovi šefovi u Dubaiju upozorili su ga da izbjegne britanske vode. “Irska obalna straža ima samo VHF sustav, britanska obalna straža ima i brodove”, poručili su mu. U to vrijeme irska mornarica imala je samo jedan brod na moru, WB Yeats. On je već pratio krijumčare i čekao je zapovijed za intervenciju.
U nedjelju navečer, Castlemore se nasukao u plićaku usred oluje, a krijumčari na brodu za ribolov morali su pozvati irsku obalnu stražu da ih spasi, da bi ih u konačnici helikopter izvukao na sigurno.
Na MV Matthewu nastala je panika. Manje od 24 sata kasnije kapetan je lažno tvrdio da je ozlijeđen i da treba hitnu pomoć. On je evakuiran helikopterom na sigurno, a obalna straža nije bila svjesna operacije mornarice. U bolnici je otkriveno da je Jelveh u torbi imao više od 50.000 dolara, a uhićen je nakon što je skočio s kreveta i pokušao pobjeći kroz vrata bolnice. U međuvremenu, Filipinac Harold Estoesta preuzeo je ulogu kapetana i pokušao pobjeći od mornarice.
Glasovne i tekstualne poruke otkrile su što se dogodilo u idućim satima. Šef u Dubaiju, koji se predstavljao kao Kapetan Noah, rekao je posadi da ostanu smireni. “Moja razina stresa je blizu srčanog udara. Pokušajte ostati smireni, smireni. Punom brzinom, idemo”, rekao je u glasovnoj poruci.
No, mornarica je naredila MV Matthewu da se preusmjeri prema Corku te su napokon ispalili i upozoravajuće hice – prvi put od 80-ih godina. Jedna snimljena razmjena poruka svjedoči o dramatičnosti situacije. “Bojimo se. Odlazimo jer ste nas gađali. Molim vas, nemojte nas gađati. Moja posada paničari, plaču”, apelirao je novi kapetan na mornaričke snage. “Ne morate se bojati. Sve što tražim je da nastavite prema luci Cork”, odgovorio je mornarički zapovjednik.
Irske vlasti odlučile su ukrcati na MV Matthew rendžere, ali nisu imali odgovarajuće helikoptere na raspolaganju. Pet helikoptera bilo je u hangaru, čekajući rezervne dijelove i servisiranje. Jedini helikopter u ispravnom stanju korišten je kao zračni ambulantni prijevoz. “Morali su ukloniti svu medicinsku opremu i preraditi ga za vojnu misiju”, kaže Cathal Berry, bivši zamjenik zapovjednika rendžera. Dvije strojnice bile su brzo postavljene.
No, šefovi u Dubaiju još uvijek nisu vjerovali da ih irska vojska može zaustaviti. “Dečki, molim vas, slušajte me. Do sada nije bilo helikoptera zbog vas, ni komandosa, ništa. Ok, imajte povjerenja”, istaknuo je Kapetan Noah u glasovnoj poruci. Ipak, posljednje poruke koje su poslane Kapetanu Noahu s MV Matthew bile su snimke helikoptera kako kruži iznad broda. Nekoliko sekundi kasnije, rendžeri su se spustili na palubu i zatočili posadu.
Unatoč svim teškoćama i nedostatku brodova i helikoptera, operacija zapljene droge uspjela je i bila je pobjeda za irsku državu. Od tada je irska policija osujetila još četiri pokušaja krijumčarenja velikih količina kokaina u Veliku Britaniju. No, krijumčari su neumorni i imaju goleme resurse. “Da sam sada narkobos, trljao bih ruke”, kaže Eugene Ryan. “Ako pošalju 20 tona kokaina utovarenog na nekoliko brodova i neki od njih budu spriječeni, oni će i dalje uspjeti unijeti 12 do 15 tona”.
Krijumčarenje droga postaje rastući problem diljem Europe, a oni koji vode borbu protiv toga poručuju da svaka zemlja mora učiniti više kako bi to zaustavila, prenosi BBC.