Gotovo da ne prođe nijedan dan bez prometne nesreće u Bosni i Hercegovini. Nerijetko, sa smrtnim ishodom. Stradaju ili izazovu udes, uglavnom mladi vozači. Edin Begić, predsjednik skupštine Asocijacije autoškola BiH, i članovi odbora Asocijacije Semir Zlomušica iz Mostara i Dragan Ivić iz Banjaluke, upozoravaju da problem nije samo u godinama, već u nedostatku kvalitetne obuke i propustima, piše N1.
Prometne nesreće u Bosni i Hercegovini svakodnevna su pojava, a često su za volanom mladi vozači. Član odbora Asocijacije autoškola BiH, Dragan Ivić, ističe da je ključni problem loša zakonska regulativa koja omogućava otvaranje autoškola bez strogih kriterija, dok ispitne komisije imaju preveliku moć, što otvara prostor za korupciju.
“Danas autoškolu može otvoriti bilo tko. Nemamo adekvatne kontrole, kvalitetnih stručnih ispitivača, niti zaštite za pošten rad”, naglasio je Ivić, dodajući da neki kandidati dobivaju vozačke dozvole bez minimalno propisanih časova obuke.
Još jedan veliki problem je što vozački ispit u nekim slučajevima polažu kandidati koji čak nisu ni prisustvovali testiranju.
“Mi, zamislite, radimo sa kandidatom 35 sati, 40, neki i mnogo više, ali mi nemamo nikakvog utjecaja na tu ocjenu. Veliki broj kandidata nažalost ne prođu ni tu obuku minimalnu koja je zakonom obavezna, 35 sati, ali dobiju vozačku dozvolu. Zakonska regulativa je tako konstruirana da taj ispitivač može jednostavno popuniti tu prijavu da je neko položio vozački ispit, a da uopće nije prisustvovao vozačkom ispitu”, ističe Ivić.
Član odbora Asocijacije autoškola BiH, Semir Zlomušica, naglasio je da je zakon o sigurnosti u prometu prepušten različitim županijskim nadležnostima, što dovodi do neujednačenih kriterija polaganja.
“U određenim županijama ispitivači su profesionalci, dok u drugima sistem ne funkcionira. Potrebna je hitna reforma kako bi se uveo novi sustav obuke i stručnih ispitivača. Mi imamo tu normalnu komunikaciju s Ministarstvom obrazovanja, odnosno sa sektorom za promet koji u svakom županiji provodi taj ispit. To je jedan poseban sektor koji je stavljen u segment Ministarstva obrazovanja. Onog momenta kada Ministarstvo komunikacija napravi sistemsko rješenje, jer autoškola je izvođač radova onoga što je zakon propisao. Država mora napraviti tijelo koje će se praviti problemom, odnosno biti vodilja rješavanja problema. Nama su potrebni i potpuno novi profili ispitivača, novi način prilagođavanja novim situacijama, nama je potreban novi profil osobnosti instruktora i, naravno, u svemu tome da točno znamo koliko je naše učešće u smrtnosti u prometu”, rekao je Zlomušica.
Korupcija i loša regulativa urušavaju kvalitetu obuke vozača
Sistem obuke vozača u Bosni i Hercegovini već godinama funkcionira po zastarjelim pravilnicima koji, prema riječima stručnjaka, ne samo da ne prate suvremene potrebe već direktno ugrožavaju sigurnost sudionika u prometu.
Kako ističe Dragan Ivić, pravilnici i zakonske izmjene posljednjih godina nisu unaprijedile kvalitetu obuke, već su, naprotiv, omogućile širenje korupcije i urušavanje profesionalnih standarda.
“Danas imamo situaciju da instruktorsku dozvolu ljudi mogu dobiti za jedan ili dva vikenda, a mnogi su ih nabavili u Srbiji i dobili poštom, bez ikakve provjere znanja i sposobnosti. Istovremeno, diplomirani inženjeri prometa, koji bi trebali biti nosioci reforme, odlaze da voze kamione po Europi, dok u sistem obuke ulaze ljudi bez potrebnih kvalifikacija”, upozorava Ivić.
Poseban problem je što pojedinci koji odlučuju o pravilnicima i ispitnim komisijama nemaju potrebne stručne kvalifikacije.
“Imamo slučajeve gdje osobe bez licence za upravljanje odlučuju o žalbama kandidata, a pojedinci koji su pravosnažno osuđeni za korupciju bivaju imenovani u ispitne komisije”, ističe Ivić.
Osim toga, cijena vozačke dozvole na crnom tržištu dostiže i do 4.000 KM, pri čemu kandidati dobivaju dozvolu bez ijednog odrađenog časa.
“Postoje dokumentirani slučajevi gdje su nepismeni ljudi dolazili do vozačkih dozvola. To je direktna prijetnja svim sudionicima u prometu”, kaže Ivić.
Pored problema u sustavu obuke, dodatni rizik predstavljaju i mladi vozači koji odmah po dobivanju dozvole upravljaju automobilima visoke snage. Begić ističe da bi, kao u susjednim zemljama, trebalo uvesti ograničenja za početnike.
“To su stvari koje bi trebalo da se rješavaju. Normalna je stvar da neko tko tek položi vozački ispit, trebalo bi da se stavi neko ograničenje na snagu i ostalog. Mislim da imate takvu praksu u Srbiji i Hrvatskoj. Mislim da bi bilo korisno da se rade neke edukacije tih mladih vozača i poslije položenog vozačkog ispita”, napominje Begić, ističući da će mladi biti spremni na takve edukacije onda kada se sustavno riješe problemi u ovom sektoru.
“Ako se nešto propiše, onda to treba i poštivati. Poslije ove obuke sada, ovakva kakva je, vrlo mali broj vozača je spreman da apsolutno sigurno sudjeluje u prometu. I fokus autoškola je na tome da se kandidat tehnički pripremi da položi vozački ispit, a poslije što Bog da”, zaključio je Edin Begić, predsjednik skupštine Asocijacije autoškola BiH.