Svi znamo da je studeni mjesec popusta, a najistaknutiji dan je Black Friday. Neki ga planiraju tjednima unaprijed, dok će neki prošetati po trgovinama sasvim neobvezno i opet se kući vratiti s vrećicom, piše Večernji list BiH.
Crni petak, koji se obilježava posljednjeg petka u studenome, postao je globalni fenomen poznat po velikim sniženjima i povećanoj kupnji. Iako je prvobitno nastao u Sjedinjenim Američkim Državama, posljednjih godina sve više dobiva na značaju i među potrošačima u Bosni i Hercegovini. Ukupan evidentirani promet putem fiskalnih uređaja na području Federacije BiH 29. studenoga prošle godine, točnije na tzv. Crni petak, iznosio je 275,200.140 KM, dok je dan prije evidentirano 227,024.849 KM. Riječ je o podacima o evidentiranom prometu putem fiskalnih uređaja na serveru Porezne uprave Federacije BiH. U subotu, točnije 30. studenoga 2024., taj je promet iznosio nešto manje, odnosno 130,162.427,36 KM, rečeno je iz Porezne uprave FBiH. Mnoge trgovine na Crni petak oglašavaju i znatno povoljnije cijene obuće i odjeće, no većinom su ti popusti u stvarnosti skromniji.
Kako biste ipak uspjeli iskoristiti nešto od tih silnih sniženja kojima su nas trgovci već počeli zatrpavati – a da ujedno ne potrošite pravo malo bogatstvo na stvari koje baš i niste trebali kupiti – preporuka je prije odlaska u kupnju napraviti listu proizvoda koji su vam potrebni. Također, sada, mjesec dana ranije, obiđite trgovine i provjerite sadašnju cijenu proizvoda koji vas zanimaju. Tako ćete krajem studenoga znati jesu li oglašena sniženja stvarna ili lažna. Nije tajna, neki popusti u stvarnosti nisu tako veliki kakvima se reklamiraju niti se odnose na sve proizvode u konkretnoj trgovini. Naravno, u nekim trgovinama popusti zaista i počinju prije samog Crnog petka, pa se o tome informirajte.
Lažna sniženja
Pravi Crni petak donosi velika sniženja koja pomažu trgovcima da isprazne skladišta, ali to kod nas nije uvijek slučaj, pa je prosječnom kupcu teško razlikovati što zaista može kupiti povoljnije. Iz udruga potrošača pred Crni petak redovito upozoravaju kako imamo i onih trgovaca “koji love u mutnom i ne daju značajna sniženja”. – Trgovci često dižu cijene prije samog dana rasprodaje kako bi popusti izgledali veći. Nažalost, mnogi potrošači ne prepoznaju pravu vrijednost tih popusta. Zakon o zaštiti potrošača zahtijeva da minimalno 20 posto proizvoda bude sniženo za 70 posto, a to se rijetko događa. Često su sniženja mnogo manja od onih koja se oglašavaju – upozoravaju iz udruga potrošača. Poruka potrošačima je: nemojte biti zaneseni visokim postocima sniženja, -70, -90, to ništa ne znači zato što je trgovac možda nekoliko dana prije povećao cijenu proizvoda za 50 posto, a onda napisao popust od 70 posto. Jedino važno je koliko sada nešto košta i je li to cijena koja vama odgovara. Zna se dogoditi da cijena tog proizvoda bude niža u nekoj trgovini s redovitim popustom nego za Crni petak. Svjetska ekonomska kriza i promjene kupovnih navika potrošača rezultirale su da općenito u svijetu popularnost Crnog petka opada i da se sve manje troši na taj dan. Hoće li se kontinuirani pad životnog standarda i kupovne moći stanovnika Bosne i Hercegovine osjetiti ovog Crnog petka – znat će se kada porezne uprave objave službene podatke. Potrošačko ludilo nastavit će se i nakon Crnog petka jer slijede blagdani.
Stoga, stručnjaci pozivaju na racionalnu kupnju jer potrošačka groznica, osim zadovoljstva, može ostaviti i osjećaj praznine nakon impulzivne kupnje, ali i minuse na računu. Crni petak se proširio i na Cyber ponedjeljak, koji je fokusiran na internetsku trgovinu, a mnoge trgovine nude Crni tjedan ili čak Crni mjesec.
Na Balkanu je Crni petak postao popularan nakon raspada Jugoslavije, ali sve ove godine nije u potpunosti uhvatio duh koji vlada na Zapadu. Psiholozi ističu da neki ljudi prekomjernom kupnjom nastoje nadoknaditi emotivne praznine ili osjećaj nezadovoljstva. Bez obzira na sve, jedno je sigurno, Crni petak privlači tisuće kupaca koji uživaju u lovu na popuste, a neki će sigurno otići kući zadovoljni, dok će drugi možda razmisliti o svojim šoping-navikama.